Przez osiem ostatnich lat…

Przez osiem ostatnich lat terminy komputyka (ang. computing) i myślenie komputacyjne (ang. computational thinking) czekały na popularyzację. A świat nie czekał na nas i na nasze decyzje. Pociąg pod nazwą computational thinking już odjechał a my zostaliśmy z informatyką, podstawami informatyki i technologiami informacyjnymi jak chory z drzwiami. Coś mi się od upału wydaje? Bynajmniej. Polecam artykuł sprzed dokładnie ośmiu lat… Niestety wersja PDF artykułu z Mazowieckiego Kwartalnika Edukacyjnego Meritum jest niedostępna… Guglajcie a znajdziecie… Dostępny jest numer 4 Meritum z roku 2009. Można go pobrać w całości w formacie PDF. Lektura jest… porażająca. Dlaczego?
Nie będę ukrywał, że zainteresowałem się podstawami programowymi przedmiotów informatycznych w szkołach po konferencjach IFIP w Wilnie (2015), Guimaraes (2016) i Dublinie (2017). Sięgnięcie do dokumentów sprzed ośmiu lat pokazuje, że wszystko już było, ale… jedynie w teorii. Rozumiem pytanie z Dublina – dlaczego prowadzę zajęcia powtarzające to, co jest w podstawówkach, gimnazjach i liceach. Prowadzę te zajęcia dlatego, bo w szkołach były one prowadzone jedynie teoretycznie, na papierze, w planach i programach a potem w sprawozdaniach i raportach.
A może tak trzeba? Mogę opracować ambitny program moich zajęć na poziomie światowym a na zajęciach… kolorować drwala. Będzie wreszcie jakaś zmiana!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *